FinansWatch

Odin får tilsynskritikk for prising til kundene

Kapitalforvalteren mangler ifølge Finanstilsynet gode rutiner som sikrer at kundene ikke påføres unødige kostnader.

Arkivbilde. Odin Forvaltning får kritikk av Finanstilsynet. | Foto: PR / Odin Fonder

Etter et digitalt tilsyn hos Odin Forvaltning fant Finanstilsynet et par ting å sette fingeren på. Den de vurderer som mest bemerkelsesverdig er de interne rutinene for prissetting hos Odin.

«Det er Finanstilsynets vurdering at foretaket ikke har hatt en tilstrekkelig gjennomarbeidet, detaljert og dokumentert prisfastsettelsesprosess som kan bidra til å sikre at fond og andelseiere ikke påføres unødige kostnader», skriver tilsynet i sin rapport.

Det er en plikt i reguleringen at kapitalforvalterne til enhver tid har oppdatert prissettingsrutine som sikrer kundene mot unødige kostnader.

Prisingsrutinene skal dessuten dokumenteres slik at de enkelt kan holdes tilsyn med.

Norske banker vil ha bedre dialog med Økokrim og ønsker å få innblikk i hva arbeidet deres fører til

ASbank: – Gransking klar innen slutten av mars

Ny svindelmetode: Tappet over 600.000 kroner fra Sparebanken Sør-kunder 

Mer fra FinansWatch

– Norske Fintechs bør satse internasjonalt

Finansforbundet har kartlagt den økonomiske utviklingen blant norske fintech-selskaper. Konklusjonen er at det er tøft å lykkes som norsk fintech, men at det er betydelig vekst i omsetning for aktørene, og at det er mange som virkelig satser.

Les også

Siste nytt

Stillinger

Se flere stillinger

Se flere stillinger

Siste nytt fra EiendomsWatch

Siste nytt fra AdvokatWatch