FinansWatch

Økning i kundekapital for Formuesforvaltning, men svakere driftsresultat

– Gjennom 2019 reduserte vi kundenes kostnader på flere områder. Alt i alt gjorde dette at vi endte opp med svakere margin i 2019, sier administrerende direktør Øystein Bø i Formuesforvaltning.

Øystein Bø (t.v.) og Stein Erik Haavi i Formuesforvaltning. | Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix

Regnskapet til Formuesforvaltning viser blant annet at driftsresultatet reduseres med 27 prosent, skriver Finansavisen.

– 2019 var et år preget av investeringer og satsinger. Vi styrket våre kontorer i Norge og Sverige med totalt 17 nye formuesforvaltere. Vi investerte også betydelige beløp blant annet i utvikling av den digitale kundeopplevelsen, i informasjonssikkerhet samt den digitale sparetjenesten Kron, sier administrerende direktør i Formuesforvaltning, Øystein Bø til Finansavisen.

– Gjennom 2019 reduserte vi også kundenes kostnader på flere områder. Alt i alt gjorde dette at vi endte opp med svakere margin i 2019, fortsetter han.

Konsernets samlede kapital under forvaltning økte i 2019 fra 72,1 milliarder kroner til 81,4 milliarder kroner.

Kundenes kapital er plassert i nordiske og internasjonale fond innenfor obligasjoner (cirka 34 prosent), aksjer (cirka 35 prosent) og alternativ vekst (31 prosent).

– 2019 ble et meget godt avkastningsår for våre kunder, der totalavkastningen endte på 8,7 milliarder kroner og den gjennomsnittlige kundeporteføljen var opp 12 prosent, sier Bø.

Kron vokser

Spareroboten Kron er et av datterselskapene i Formuesforvaltning-konsernet som i år bikket 40.000 brukere og landet en stor avtale om å tilby en egen pensjonskonto for medlemmene i Akademikerne Pluss.

– Kron har en svært god utvikling. Sparetjenesten har nå 40.000 registrerte brukere, noe som er en dobling så langt i år, sier Bø.

Mer fra FinansWatch

Les også

Siste nytt

Stillinger

Se flere stillinger

Se flere stillinger

Siste nytt fra EiendomsWatch

Siste nytt fra AdvokatWatch