Gjensidige: – Norsk Naturskadepool fører til mindre prisdifferensiering mellom forsikringskunder

Ordningen Norsk Naturskadepool har vært i drift i over 40 år. Gjensidige sier ordningen har fungert bra, men de tror den ville sett annerledes ut hvis den var laget i dag.
Christian H. Haraldsen i Gjensidige sier selskapet ikke føler seg truffet av kritikken fra Virke om unyansert kommunikasjon om reiseforsikring. | Foto: Magnus Eidem, Gjensidige (innfelt)
Christian H. Haraldsen i Gjensidige sier selskapet ikke føler seg truffet av kritikken fra Virke om unyansert kommunikasjon om reiseforsikring. | Foto: Magnus Eidem, Gjensidige (innfelt)

Nylig opplyste Gjensidige at naturskader har kostet forsikringsselskapene i Norge rundt 400 millioner kroner i 2021. Naturskader som dekkes av poolen fordeles mellom forsikringsselskapene etter markedsandel. På den måten sikres det at ikke enkelte  forsikringsselskaper skal rammes hardt av naturkatastrofer, men ordningen hindrer også at forsikringspremiene differensieres ut fra risikoen for fast eiendom.

Allerede abonnent?Logg inn her

Les hele artikkelen

Få tilgang i 21 dager gratis. Det krever ikke kredittkort, og det vil ikke gå over til et betalt abonnement etter endt prøveperiode.

Dette er inkludert i ditt prøveabonnement:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Motta våre daglige nyhetsbrev
  • Full tilgang i vår app
!
!
Skal inneholde minst 6 tegn
!
Skal inneholde minst 2 tegn
!
Skal inneholde minst 2 tegn

Få ubegrenset tilgang til FinansWatch for 1360 kr per kvartal

Start abonnementet ditt her

Få ubegrenset tilgang for deg og dine kolleger

Start en gratis prøveperiode for bedriften i dag

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

!
Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også