FinansWatch

Gjensidige: – Norsk Naturskadepool fører til mindre prisdifferensiering mellom forsikringskunder

Ordningen Norsk Naturskadepool har vært i drift i over 40 år. Gjensidige sier ordningen har fungert bra, men de tror den ville sett annerledes ut hvis den var laget i dag.

Christian H. Haraldsen i Gjensidige sier selskapet ikke føler seg truffet av kritikken fra Virke om unyansert kommunikasjon om reiseforsikring. | Foto: Magnus Eidem, Gjensidige (innfelt)

Nylig opplyste Gjensidige at naturskader har kostet forsikringsselskapene i Norge rundt 400 millioner kroner i 2021. Naturskader som dekkes av poolen fordeles mellom forsikringsselskapene etter markedsandel. På den måten sikres det at ikke enkelte  forsikringsselskaper skal rammes hardt av naturkatastrofer, men ordningen hindrer også at forsikringspremiene differensieres ut fra risikoen for fast eiendom.

– Norsk Naturskadepool er en god ordning som har fungert i mange år. Det er riktig at ordningen fører til mindre prisdifferensiering mellom forsikringskunder som bor i områder med større eller mindre sjanse for å bli utsatt for naturskader, forklarer kommunikasjonssjef i Gjensidige, Christian Haraldsen til FinansWatch.

Allerede abonnent? Logg inn.

Les hele artikkelen

Få tilgang i 21 dager gratis.
Det krever ikke kredittkort, og det vil ikke gå over til et betalt abonnement etter endt prøveperiode.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Motta våre daglige nyhetsbrev
  • Full tilgang i vår app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få ubegrenset tilgang til FinansWatch for 1360 kr per kvartal.

Abonnér her

Få ubegrenset tilgang for deg og dine kolleger.

Start en gratis prøveperiode for bedriften i dag

Mer fra FinansWatch

Les også

Siste nytt

Stillinger

Se flere stillinger

Se flere stillinger

Siste nytt fra EiendomsWatch

Siste nytt fra AdvokatWatch