Fremtind Service har planer for bombrikker med nødsensor for trafikkulykker
Fremtind Service, grenen av Fremtind som har overtatt innkrevingen av bompenger rundt Oslo, har inngått et samarbeid med brikkeprodusenten Norbit om en utvikling av nye typer AutoPASS-brikker med nye tjenester. Det fremgår av en pressemelding mandag.
– I dag kjører mer enn 600 000 Fremtind Service-kunder rundt i Norge med en bombrikke fra NORBIT. NORBIT har en solid verktøykasse for å skreddersy sensorer og smarte løsninger. Vi ser nå frem til et enda tettere samarbeid med et av verdens fremste teknologiselskaper på dette området, sier Richard Vogt som er konstituert daglig leder i Fremtind Service i en pressemelding.
Ulykkesvarsling
Blant de første løsningene de ser på er en brikke som kan måle om et kjøretøy kolliderer og deretter slå alarm.
– Vi har allerede utviklet en prototype på en brikke med ulykkesvarsling hvor sikkerhet og personvern er godt ivaretatt. Fremtind Service er en ideell partner for oss når vi nå ønsker å utvikle dette til en komplett tjeneste, sier Per Jørgen Weisethaunet, konsernsjef i NORBIT.
Brikken vil registrere kollisjoner eller utforkjøringer og varsle en alamrsentral. Sentralen kontakter sjåføren og eventuelt nødetater om nødvendig. Lignende systemer leveres allerede i mange kjøretøy som en tjeneste fra leverandør, men langt fra alle.
– Bilister i Sør-Europa har allerede tilgang til et spekter av tjenester gjennom bompenge-abonnementene sine. Vi er sikre på at vi i samarbeid med NORBIT kan lage løsninger som gjør livet tryggere og enklere for norske bilister, sier Vogt.
Tryg frykter rekordhøye båtskader i påsken
Analytiker om Storebrand: På tide å fokusere på vekstmulighetene
Hentet ut restverdier for flere titalls millioner etter Gjerdrum-skredet