Resultatrekord for Frende Forsikring
– Det har vært et helt spesielt år, også resultatmessig. Resultatene så langt er fantastiske på tross av alt pandemien har medført, sier konsernsjef Vegar Styve i Frende i en pressemelding.
Frende forsikring fikk et resultat før skatt i tredje kvartal på 404,6 millioner kroner mot 272,4 millioner i fjor. Kostnadsprosenten for skadevirksomhet endte på 16,8 prosent mot 17,8 prosent i fjor, mens kostnadsandelen for livvirksomheten var 118,8 prosent mot 127 prosent under samme kvartal i fjor.
Konsernet Frende er eid av 15 solide sparebanker. Inn på eiersiden er også tre brannkasser fra Varig, som har meldt overgang fra Gjensidige. Tidligere i oktober ble det kjent at også de ti bankene som utgjør Lokalbank-alliansen, som tidligere samarbeidet med Eika, har inngått intensjonsavtale om fremtidig samarbeid og eierskap i Frende, står det i pressemeldingen.
Frende Forsikring leverer i følge konsernsjefen det beste forsikringstekniske kvartalsresultatet i skadeselskapets historie, med en forbedring i skadeprosenten på 7 prosentpoeng. Risikoresultat i livselskapet også godt og erstatningsandelen er 2 prosent bedre enn samme periode i fjor.
– Også vi har hatt store utbetalinger på reiseforsikring, men færre storskader enn forventet og noen måneder med færre bilskader under nedstengningen, motvirket noenlunde økte erstatningskostnader på reise, sier Styve. De siste månedene har bilskadene vært over normalen for årstiden, sier Styve og fortsetter:
– Det er fortsatt stor usikkerhet rundt hvordan pandemien påvirker økonomien totalt sett. Men Frende leverer gode resultater, er svært robust, og har kapital til å kunne tåle fremtidige svingninger i finans, mener finansdirektør Marius Fredheim. Også tiltak på lønnsomhet og for å øke kvaliteten på porteføljen gir positive virkninger. Selskapet har også begrenset veksten noe i franchisekanalen der lønnsomheten ikke har vært tilfredsstillende. Kundetilfredsheten derimot, er fremdeles svært høy.
Sparebanken Sogn og Fjordane har rundt 450 millioner kroner i engasjement mot hotell og reiseliv