FinansWatch

Vipps: Bruken av BankID øker

Bruken av BankID og BankAxept økte i fjor. Vipps ser spesielt to grupper som økte bruken, og tror koronapass er en av grunnene til økt bruk.

Leder for BankID og BankAxept Øyvind Brekke. | Foto: BankID/BankAxept.

Vipps skriver i en pressemelding at bruken av BankID og BankAxept økte i fjor, og spesielt hos de yngste og eldste ble mer aktive.

Nordmenn brukte BankID i underkant av én milliard ganger i fjor, som er over 100 millioner ganger mer enn året før. Andelen 15.19-åringer som brukte BankID økte fra 2020 til 2021 med 4,6 prosentpoeng, til 75 prosent. I gruppen 75 til 79 år økte andelen med 8 prosentpoeng til 92 prosent.

– Med tjenester som koronapass og bestilling av tester og vaksiner, ble BankID enda viktigere i folks liv, sier leder for BankID og BankAxept Øyvind Brekke i en pressemelding.

ID-porten hadde 30 prosent flere innlogginger i fjor enn året før. Ni av ti velger BankID når de skal logge inn på offentlige tjenester.

I det private er den største bruken av BankID innen signeringstjenester, helse, regnskap, eiendom og advokat.

– Vi har modernisert den tekniske plattformen for å tåle enda mer bruk fremover. Samtidig har vi jobbet med forenkling, og vi gleder vi oss til å lansere BankID med ansiktsgjenkjenning i 2022, sier Brekke i pressemeldingen.

Tall for BankID i 2021:

- 4,3 millioner personer har BankID
- 966 millioner innlogginger og signeringer totalt, opp fra 840 millioner i 2020.
- Brukes 78 millioner ganger per måned. 18 millioner ganger i uka i snitt.
- Mars hadde rekordmange BankID-innlogginger med 90 millioner. Juli var måneden som var minst travel med 68 millioner innlogginger.

Ny P27-sjef: – Jeg er klar for å være mer involvert

Neonomics har signert open banking-avtale med Digipost

SDC: – Vi ser et stadig større behov for at banker får hjelp til å bruke AML-systemene sine 

Mer fra FinansWatch

– Norske Fintechs bør satse internasjonalt

Finansforbundet har kartlagt den økonomiske utviklingen blant norske fintech-selskaper. Konklusjonen er at det er tøft å lykkes som norsk fintech, men at det er betydelig vekst i omsetning for aktørene, og at det er mange som virkelig satser.

Les også

Siste nytt

Stillinger

Se flere stillinger

Se flere stillinger

Siste nytt fra EiendomsWatch

Siste nytt fra AdvokatWatch