Vipps tapte anbudskonkurranse i Irland

Vipps har i en lengre tid prøvd å bygge en internasjonal merkevare, og tidligere i år ble det klart at Vipps går inn i et samarbeid med danske MobilePay og finske Pivo.
I et intervju med Shifter forteller Berit Svendsen, som gir seg i Vipps 1. desember, om tiden i selskapet. Der hun blant annet snakker om mulige fusjoner som ikke gikk igjennom. Blant dem en anbudskonkurranse i Irland, som Vipps ikke vant.
– Det har vært mye prøving og feiling. Lære, feile, lære, feile. Det var teamet fantastisk flinke til. Vi har vært tilpasningsdyktig utfra endrede forutsetninger, sier Svendsen, til Shifter.
Hun forteller om forsøket på å etablere seg i Irland, der det var en anbudskonkurranse om å etablere en digital lommebok. Hun sier at Vipps brukte mye ressurser på å levere tilbudet, og skjønte at om Vipps skulle gjøre en internasjonalisering, måtte de tenke nytt.
Det gjorde Vipps, og la en ny strategi. Den strategien innebar å finne en internasjonal partner, som ble Visa, som Svendsen har vært veldig fornøyd med.
Norden først
Hun forteller videre at Vipps fikk høre de måtte etablere i Norden før de prøvde seg på noe annet.
– Ikke selg til oss om dere ikke klarer å samarbeide i Norden, sa aktører vi hadde kontakt med i mange land. Det var et godt poeng, sier Svendsen til nettavisen.
Da kan hun røpe at Vipps og MobilePay allerede for en stund siden prøvde seg på en fusjon, som strandet. Nå er som kjent Vipps, MobilePay og Pivo gått sammen, med Vipps i førersete.
– Det er helt naturlig å gå nordisk. Det er den mest avanserte regionen i verden for mobile lommebøker. Men det har vært mye prøving og feiling. Og vi har lært av de og tilpasset oss, sier hun.
Svendsen fortsetter i Vipps som leder for Vipps Internasjonal frem til 1. desember, før hun starter som sjef for ski-VM i Trondheim i 2025.