FinansWatch

Folkefinansieringssuksess for bredbåndsutfordrer

Gründerne i Jetnett valgte å gå folkefinansieringsveien, når de skulle hente inn penger for første gang. På under ett døgn fikk selskap fulltegnet aksjesalget på 6,3 millioner kroner. – Folkefinansiering er jo på en måte en bra «reality check»,

Dette er teamet som skal vekkes nordmenns interesse for trådløst bredbånd i hjemmet. Fra venstre: Daglig leder i Jetnett Subhan Malik, Suleman Sheikh, Peter Omdal og Mats Skogholt Amland. Foto: Top of Mind

193 investorer valgte å plassere penger i Jetnetts forretningside om å utfordre i det «vanlige» bredbåndsmarkedet med et trådløst alternativ. Etter at Telenor i fjor besluttet å legge ned kobbernettet, vil 400.000 husstander måtte finne en annen måte å få internett på.

– Vi mener det skjer en disruptiv endring i markedet der kabelen inn i huset ikke lenger har betydning for hvem du skal velge som leverandør, forteller Subhan Malik, gründer og daglig leder i Jetnett til FinansWatch.

Valgte folkelig vei

Selskapet vurderte flere alternativer når de skulle hente inn penger til teknisk implementering og driftskapital, men kom frem til at folkefinansiering var veien å gå.

– Vi ønsker å bli et folkelig «brand», så hvem er bedre til å eie selskapet enn folket. Gjennom å få med flere på laget, kan vi få ambassadører som bidrar til at vi når ut til flere, iser Malik og legger til

– Vi vurderte noen større investorer, men kom frem til at vi får mer verdi på denne måten. Markedseffekten blir større med flere små investorer som bidrar til å spre budskapet sammen med oss, enn om vi har en eller to større investorer.

«Reality Check»

At interessen for Jetnetts emisjon skulle ta av som den gjorde, hadde hverken Mailk er de tre andre i kjerneteamet Mats Skogholt Amland, Suleman Sheikh, og Petter Omdal, forventet seg. Mindre enn 24 timer etter starten var kampanjen fullført.

– Det gikk veldig fort, og vi har flere som står på venteliste, sier Malik, og legger til:

– Folkefinansiering er jo på en måte en bra «reality check», som viser om folk har tro på ditt konsept eller ikke.

Daglig leder i Folkeinvest, Øyvind Fries, skriver i en kort tekstmelding til FinansWatch:

– Vårt investornettverk fant åpenbart selskapet spennende ved å fulltegne emisjonen på svært kort tid. Vi ønsker nå selskapet lykke til videre på sin reise.

Har nok med penger

Selskapet går nå inn i en intensiv fase, blant annet forhandles det med både Telia og Telenor om bruk av nett, med sikte på en full lansering i begynnelsen av nyåret. Men de 6,3 millionene selskapet har hentet inn skal rekke lengre enn som så ifølge Malik.

– Vi har det kapitalbehovet vi trenger de neste tre-fem årene, med denne runden. Men realiteten kan bli andreledes enn det vi har planlagt for, naturlig nok. Om vi vil måtte trenge mer kapital utover, vil vi vurdere andre finansieringsmuligheter etter behov, sier han.

Kinesisk fintechkjempe sikter mot verdens største børsnotering

Danske Bank sitt nye slagord er «digitalt er default»

Capgemini: – Det er en reell risiko for at Norge ender på sidelinjen.

Relaterte

finanswatch no desktop trial banner.jpg

Siste Nytt