Kron til topps og ny bunnplassering for Danske Bank

Sparetjenesten Kron går til topps i sin første Epsi-måling. I bunnen ligger de største bankene. 
Foto: Kron
Foto: Kron

Med en skår på 77 poeng går Kron rett til topps i sin første Epsi-måling. Ifølge Epsi svarer kundene at Kron treffer meget godt på kundenes krav og forventninger. Kron-kundene skal også oppleve at de blir tilbudt spareprodukter som er enkle å forstå, og at spareløsningene er oversiktlige og gir et godt overblikk over verdiutviklingene. 

Ifølge Epsi er Kron flinke på å holde kundene informert om ting som er relevant for kundenes sparing enten gjennom markedsoppdateringer eller tips og råd rundt investering.

Studien baserer seg på svarene fra nesten 2000 personer med investeringer fond, aksjer eller øvrige verdipapirer. I undersøkelsen har respondentene fått spørsmål om hvor fornøyde de er med sine leverandører av produkter og løsninger rundt sparing.

Dette er den tredje målingen Epsi har gjennomført av denne typen løsninger, og byrået omtaler kundetilfredsheten som «relativt lunken».

Mistet topplassen, men øker

Handelsbanken Fjorårets vinner av kåringen, Handelsbanken, oppnår høyere skår enn i undesøkelsen i fjor, men blir presset ned til en andreplass av Kron. Handelsbanken fikk i år 71,6 poeng, og det er 3 poeng mer enn i tilsvarende måling i fjor høst.

Ifølge Epsie er Handelsbanken særlig gode når det kommer til å dekke kundenes totalbehov innen sparing og investering. I tillegg føler kundene seg tydelig bedre informert og fulgt opp enn på samme tid i fjor, skriver Epsi i sin rapport. Undersøkelsen skal også vise at rådgiverne til Handelsbanken får gode skussmål, og at kundene føler seg trygge på at anbefalingene banken kommer med er til det beste for dem.

De største i bunn

I bunnen av kåringen finner vi de tre storbankene Nordea, DNB og Danske Bank. Sistnevnte kommer også i år dårligst ut i undersøkelsen, men det er fremgang å spore. Denne gangen fikk Danske Bank en skår på 57,7 poeng, mot 55,1 poeng i fjor.

Ifølge Epsi opplever kundene at både de digitale løsningene og utvalget av spare- og investeringsprodukter har blitt bredere. Undersøkelsen skal også vise at kundene mener det ikke er enkelt nok å forholde seg til Danske Bank når det gjelder sparing og investering. Ifølge Epsi opplever Kundene heller ikke at deres sparing og investeringsbehov blir godt nok dekket av banken. Epsi skriver at Danske Banks kunder ikke føler seg tilstrekkelig fulgt opp, og at de etterlyser mer relevante råd og anbefalinger. Epsi viser også til at det i år er en markant høyere andel som vurderer å avslutte sparingen hos Danske Bank det nærmeste året. Analysebyrået legger til grunn at det henger sammen med Danske Banks planer om å selge privatkundevirksomheten.

Følg finansbransjen hver dag - meldt deg på vårt nyhetsbrev her.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også