BankID BankAxept lanserer Kjenn-din-kunde-tjeneste i Sverige

Oppkjøpet av Kundesjekk i fjor høst, er det første i regi av selskapet BankID BankAxept. Ifølge daglig leder Øyvind Brekke har tjenesten hatt en dobling i antall kunder de siste ni månedene.
Han peker på at norske tilsynsmyndigheter har lenge oppfordret til bruk av effektive kundetiltak gjennom smarte systemer og robuste tredjepartsdata i kampen mot hvitvasking og terrorfinansiering. I Sverige er nå fokus og tilsyn økende:
– Vi ser at mange svenske bedrifter har utfordringer med manuelle, tidkrevende prosesser for helt elementære oppgaver knyttet til kundekontroll, sier Brekke i en pressemelding.
Oppkjøpet av Kundesjekk og inntreden i nye markeder utenfor Norge, er en del av strategien til BankID BankAxept. Selskapet ble etablert 19. juli i fjor, etter fire år som en del av Vipps.
– BankID BankAxept har til nå vært leverandør av infrastruktur. Nå ønsker vi å utvikle verdiøkende tjenester som skal komme kunder og samfunn til gode. Ser vi markedsmuligheter og har gode verdiforslag, tar vi steget ut i nye markeder, sier Brekke.