Tror pandemien har forandret kundene

I et intervju hos Finansfokus forteller kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB om endringene banken har sett fra kundene under pandemien.
– Mange har tatt i bruk digitale løsninger for første gang, og vi tror at pandemien har bidratt til å gjøre flere kunder mer digitale. Erfaringen vår er at når kunder omfavner digitale banktjenester, så ønsker de ikke å gå tilbake til gamlemåten å gjøre ting på, sier Dalsbø.
Han tror også at kunder setter pris på tilbud der banken har både digitale løsninger og mennesker kunden kan prate med. DNB forteller om stor pågang, spesielt på bolig og hytte-markedet.
– Antall omsetninger er på rekordnivå. Det er også mange som har investert i bil, båt og for eksempel kostbart fritidsutstyr, sier Dalsbø.
Det samme har man sett i Nordea. Kommunikasjonsdirektør Christian Steffensen kan fortelle til Finansfokus at pandemien har endret på kundens ønsker, spesielt når det gjelder fritidseiendom.
– Pandemien har gjort at fokus hos kunder har endret seg, slik at vi ser flere som viser interesse for kjøp av fritidseiendom i Norge. Samtidig har vi sterk vekst i antall kunder som velger fondssparing, og mange ønsker råd og veiledning til å finne hva som er de beste løsningene for dem, forteller Steffensen.
Sparebank 1 Hallingdal Valdres åpner Oslo-kontor
Sparebanken Vest gir forskjellig rente til egne kunder og kunder i Bulder Bank