FinansWatch

Sparebank 1 Ringerike Hadeland sliter med svindel-eposter til kundene

Banken må bruke mye ekstra tid og ressurser på en bølge av svindel-eposter.

Sparebank 1 Ringerike Hadelan har slitt med svindel-eposter i sommer.

Sparebank 1 Ringerike Hadeland blir for tiden misbrukt i en bølge av svindel-eposter fra cyberkriminelle som ønsker å lure personlig informasjon ut av kundene deres.

E-postene er av det kjente slaget og ikke altfor sofistiker laget, men de genererer en rekke henvendelser til banken.

– Vi må dessverre bruke masse tid og ressurser på slikt Vi får flere henvendelser hver dag om svindelforsøk. Av og til er det også noen som går inn og legger inn informasjon som svindlerne kan bruke. Da følger det en stor jobb for oss, med å sperre kontoer, stoppe betalinger, rebestille ID-er og lignende. I tillegg kommer det ofte en reklamasjonssak i ettertid, som også krever ressurser. Noen ganger er det rett og slett slik at vi må slippe alt vi har i hendene for å stoppe ting så fort som mulig, sier fagsjef for betalingssystemer Hans Petter Erlandsen i Sparebank 1 Ringerike Hadeland til Ringerikes Blad.

Han sier flere og flere har lært seg å kjenne igjen falske e-poster som utgir seg å være fra banken. Men noen er litt for kjappe med å trykke.

– Man leser kanskje ikke ordentlig, ser logoen, og synes det som blir foreslått høres fornuftig ut. Så lar man seg manipulere til å tro at dette er reelt. Så hender det at man ser den rette sammenhengen når man har fått tid til å tenke seg litt om. Det er mange som skjønner i ettertid at det ikke var banken som sendte dem meldingen, sier Erlandsen.

Norske banker samarbeider om å bekjempe slike nettsvindelangrep og har rutiner for å dele informasjon med Økokrim. En felles gruppe jobber for å motarbeide de falske nettsidene kundene blir sendt til.

– Dette går i bølger, og de siste månedene har det vært mye av dette i Norge. I andre perioder kan det være mer stille her, mens det er kampanjer rettet mot andre land, sier han og understreker at dette ikke vil stoppe, så jobben for bankene består i å begrense skadene.

Nordic Financial CERT: – De kriminelle bryr seg ikke om hvilken bank de stjeler fra

DNB: – Kundene blir forbanna på oss 

Svindlere bruker norske ungdommer til å flytte penger utenlands

Mer fra FinansWatch

Les også

Siste nytt

Stillinger

Se flere stillinger

Se flere stillinger

Siste nytt fra EiendomsWatch

Siste nytt fra AdvokatWatch