DNB forventer tøff konkurranse fra KLP fremover: – For kundene er dette positivt

Ifølge en oversikt over årets seks første måneder fra Verdipapirfondenes forening (VFF), så er DNB soleklart den største tilbyderen av fond i Norge. Men nå blir de utfordret av KLP som vokser i stort tempo.
– Konkurransen i fondsmarkedet er tøff, og KLP er en av aktørene som har vært aktiv - særlig på indeksfond. Nå som fond har blitt mer tilgjengelig via betydelig bedre kjøpsløsninger forventer vi tøff konkurranse også fremover. For kundene er dette positivt, og vi trives godt med konkurranse, sier konserndirektør for Wealth Management i DNB, Håkon Hansen.
DNB forvalter 132 milliarder kroner i fond for norske privatkunder og nettotegnet nye fond for 11,3 milliarder de første seks månedene i år. Selv om KLP er tredje størst på fondsforvaltning for privatkunder i Norge, så er de små i forhold til DNB. Totalt forvalter KLP 28,7 milliarder kroner i fond for privatkunder i Norge, likevel hadde de en nettotegning på 7,2 milliarder kroner i første halvdel av 2021.
KLP mener suksessen ligger i satsingen på indeksfond og at de er blitt tilgjengelig på flere plattformer, blant annet selger de fond gjennom DNB. Selv om konkurrentene vokser seg store gjennom plattformen til DNB, har banken ikke planer om å stenge dem ute.
Skal fortsatt være en plattform for alle
– Vi skal fortsatt være den beste plattformen for fondskunder. DNB er både produsent og distributør, og tilbyr derfor et bredt utvalg av våre egne og våre konkurrenters fond. Konkurranse er positivt og det er kundene som velger produktene. Så blir det vår jobb å vise oss tillitten verdig slik at de velger oss foran konkurrentene våre, påpeker Hansen.
DNB har også merket seg at flere kunder ønsker å investere pengene sine i indeksfond.
– Indeksfond er en global sparetrend, og om kundene ønsker det så vil selvsagt DNB tilby dette. Det er ytterligere muligheter til å innovere på indeksfond. Vi har blant annet lagt til rette for at kundene våre kan investere mer bærekraftig og vi har gjort det enklere for kundene å finne det fondsproduktet som passer for seg, forklarer Hansen.