Sparebankene tar markedsandeler

Fra 2010 til 2020 har sparebankene økt sin markedsandel med 4,5 prosentpoeng til 32,4 prosent.
– Sparebankene har tatt markedsandeler i utlånsmarkedet de seneste årene. Vi mener dette kan være overraskende for noen, da det er lett å få inntrykk av at forretningsbanker som har egne interne modeller (IRB) og digitale banker er de som tar markedsandeler, sier Kirsti Merethe Tranby, partner i Deloitte, til Finansavisen.
I en ny rapport fra Deloitte er konklusjonen at sparebankenes posisjon har holdt seg sterk. Deloitte har sett på sparebankenes utvikling fra 2010 og frem til i dag. Siden 2010 har den gjennomsnittlige årlige utlånsveksten til sparebankene vært 7,1 prosent. I samme periode økte totale utlån fra finansinstitusjoner med 5,7 prosent per år.
Ifølge rapportens hovedforfatter Rollef Øystein Krabberød (leder for finansindustri M&A i Deloitte Corporate Finance) ligger forklaringen i lavt rentenivå og veksten i boligpriser siden sparebankene har en høy andel av utlån mot privatmarkedet, hovedsakelig bolig- og fritidseiendom.
– Utlånsveksten har ført til at sparebankene har hatt en sterk utvikling i lønnsomhet, tross regulatorisk press og økende kostnader. Presset for fusjoner har vært tilsvarende lavt i denne perioden, sier Krabberød til Finansavisen.
Relaterte artikler:
SpareBank 1 Østlandet tar pulsen på markedsområdet
For abonnenter