FinansWatch

Nordea Norge med vekst i både privat- og bedriftsmarkedet

I løpet av 4. kvartal har Nordea fått 13.200 nye privatkunder i Norge og i overkant av 2000 nye bedriftskunder. Forvaltningskapitalen har samtidig økt fra 165 til 179 milliarder kroner.

Snorre Storset er administrerende direktør i Nordea Norge. | Foto: Nordea

– Korona har skapt et skille mellom de som har klart seg bra økonomisk, og de som er rammet i form av tap av inntekt. Vårt fokus har vært å hjelpe de vi kan, og være tett på kundene. Vi opplever at usikkerheten fortsatt er stor, sier administrerende direktør i Nordea Norge, Snorre Storset om bankens fjerde kvartal i 2020 i en pressemelding.

I løpet av 2020 økte Nordeas utlån til bedrifter med 50 milliarder kroner inkludert oppkjøpet av SG Finans (26 mrd NOK). Den underliggende utlånsveksten, hvor volumet fra SG finans er utelatt, har vært på 13,4 prosent gjennom 2020, med en annualisert økning på 7,8 prosent i 4. kvartal, skriver banken i meldingen.

I løpet av 4. kvartal har Nordea fått 13.200 nye privatkunder i Norge og i overkant av 2000 nye bedriftskunder.

– At vi tiltrekker oss så mange nye kunder er noe vi er svært stolte av. Konkurransen er tøff, men vi opplever at det å ha et fullverdig tilbud om rådgivning er ekstra viktig nå som usikkerheten er stor, sier Storset.

Forvaltningskapitalen høyeste noensinne

Det ble netto kjøpt fondsandeler for 7,4 milliarder kroner i løpet av 4. kvartal. Forvaltningskapitalen i Nordeas fond har økt fra 165 til 179 milliarder kroner i løpet av kvartalet, det høyeste beløpet som er registrert noensinne.

– Et historisk lavt rentenivå, og større fokus på sparing i aksjer har gitt en sterk økning i etterspørselen fra kunder. Vi ser også et skifte hvor det spares vesentlig mer i bærekraftige fond, som nå utgjør flere av våre mest solgte fond i Norge, sier Storset og legger til:

– Dette er svært viktig i forhold til det skiftet i ser i samfunnet, samt den økte interessen vi ser for bærekraftig sparing, særlig nå som egen pensjonskonto (EPK) lanseres, sier Storset.

Randi Marjamaa: – Vi opplever økt slitasje i organisasjonen under denne nedstegningen, men de ansatte er motiverte  

Nordea Norge fikk 15.400 nye privatkunder: – Det er historisk høyt 

Mer fra FinansWatch

– Karbonprising viktigste virkemiddel

– Det viktigste er å ha en ambisiøs klimapolitikk. Vi må ha mer tydelige og bindende reduksjonsmål for bedriftene, sier sjefanalytiker Thina Saltvedt i Nordea.

Les også

Relaterte

Siste nytt

Stillinger

Se flere stillinger

Se flere stillinger

Siste nytt fra EiendomsWatch

Siste nytt fra AdvokatWatch