35 prosent av de spurte finansbedriftene vil sette ut flere it-tjenester
– At så mange vil ta tilbake noen tjenester er ganske høyt, men flere har fått erfare at de har satt ut for mye, sier Krohn til Finansfokus.
– Ting som er for tett opp på kjernevirksomheten og spesialiserte ting setter man normalt ikke ut, legger han til.
Tallene kommer frem av Whitelane Research og PA Consultings årlige kundetilfredshetsundersøkelse «IT Sourcing Study Nordic 2020», skriver Finansfokus.
Ifølge Krohn er hyllevare som desktop-support, vedlikehold og drift oppgaver som egner seg for outsourcing.
– Oppgaver som går tettere på kjernevirksomheten, som gir bank og finans en konkurransefordel holdes internt. Det handler om å styrke og videreutvikle de ansattes kompetanse, sier han til Finansfokus.
– Vi har eksempler på foretak som har tatt tilbake servicedesk, der man har hatt utfordringer med tjenestenivået. I tillegg kan det være kultur- og språkbarriere. Når du har programmer du sliter med, vil du prate med noen som kjenner programmene på ditt eget språk. Hvis man flytter denne funksjonen til et annet land til en pool med delte ressurser, er det vanskelig å få til outsourcing på en god måte, legger han til.
Finanstilsynet om den høye gjeldsgraden: – Det gir ikke nødvendigvis mening å fordele skyld
Bank Norwegian forbereder seg på å erobre Spania og Tyskland