FinansWatch

Danske Bank lot egen eiendomsmeglerkjede ta overpris

Skandalene i Danske Bank synes ikke å ha noen slutt. Den seneste handler om at inkassokunder synes å ha måttet betale nesten 30.000 kroner for mye når de har vært nødt å selge sin bolig.

Nye problemer i Danske Bank. | Foto: Danske Bank

Det er danske TV2 og Berlingske, som har stått bak de tidligere skandaleavsløringene i høst, som nå har funnet frem til enda et problematisk beetende i interne dokumenter som de to redaksjonene har hatt tilgang til, skriver finanswatch.dk.

Denne gangen handler det om at bankens medarbeidere gjennom flere år hadde en instruks om å rådgi bankens svakeste kunder, de som hadde endt opp i store store økonomiske problemer at de måtte tvangsselge egen bolig, om å velge bankens egen eiendomsmeglerkjede Home.

Home har vært kjent for å ha høyere gjennomsnittlige gebyrer enn andre meglere, og i følge TV2 og Berlingske fremgår det av en manual for bankens medarbeidere at man ikke skulle forhandle om honorarer med Home.

«Forretningsprosedyrer inkluderer guidelines med et maksimalt akseptabelt gebyr til eiendomsmegleren, men Home stikker ut med et høyere gjennomsnittlig gebyr sammenlignet med markedsstandarden. De høyere gebyrene er direkte forbundet til en praksis i GRDM (avdelingen for gjeldskreving) om ikke å forhandle Homes meglerhonorarer, sannsynligvis tilbake til 1992», står det i et internt memo fra januar 2020. Banken har selv i en redegjørelse til Finanstilsynet påpekt at det kunne være problemer knyttet til dette.

Ifølge en intern analyse som TV2 og Berlingske har fått innsyn i, konkluderes det med at kundene i gjenomsnitt har betalt 28.800 kroner for mye. I et svar til mediene sier Danske Banks pressesjef Stefan Singh Kailay at det er «en statistisk analyse» som «derfor er helt teoretisk», skriver finanswatch.dk.

Mer fra FinansWatch

Les også

Relaterte

Siste nytt

Stillinger

Se flere stillinger

Se flere stillinger

Siste nytt fra EiendomsWatch

Siste nytt fra AdvokatWatch