Svensk politi mener Swedbank er «desidert dårligst i klassen»

Det var i slutten av august som en frustrert etterforskningsleder ved det svenske politiets bedragerigruppe bestemte seg for å skrive en epost til Swedbank konsernsjef Jens Henriksson. Haugen av etterforskninger om bedragerier, underslag og hvitvasking har vokst kraftig de siste årene og samarbeidet med Swedbank er alt annet enn bra, skriver Dagens Industri.
«Hver dag har vi mennesker som blir lurt på penger, og vårt viktigste verktøy for å tilbakeføre pengene til dem, er at vi veldig raskt får svar fra bankene om hvor pengene er blitt av. Dessverre må jeg konstatere at Swedbank er desidert dårligst i klassen på å respondere raskt», skriver politimannen i en av epostene som Dagens Industri har fått se.
Til tross for at banken har lovet å bedre seg, har ingenting skjedd, hevder politimannen.
«Ettersom vi i løpet av de siste årene ikke har merket av noen forandring i hvor raskt dere håndterer våre forespørsler om kontoutskrift og andre opplysninger vi trenger for å komme videre i våre etterforskninger, er jeg nødt til å skrive til deg med håp om bedring»
Politimannen heter Björn Sidenhjärta og arbeider i bedragerigruppen ved politiet i Västerås. Han forteller til Dagens Industri at arbeidssituasjonen er blitt stadig verre. I 2018 hadde gruppen 600 fall å jobbe med. I dag er det 1500.
– Å da måtte vente på kontoutskrifter og annet gjør ikke situasjonen bedre, sier han til avisen.
Ifølge DI tar det bare tre minutter før Jens Henriksson svar på den første eposten.
«Det høres ikke bra ut», skriver Swedbank-sjefen.
Ifølge Swedbanks pressesjef Unni Jerndal har banken et godt samarbeid med det nasjonale Finanspolitiet, men at dette dreier seg om lokale forespørsler.
– Enkelt forklart er dette en mailbox som ikke har fungert. Vi har ikke svart raskt nok på det som har kommet inn i denne mailboxen, sier Jerndal til DI.