FinansWatch

Bank

Nordea havnet på bunn: – Vi kjenner det i hjerteroten

Privatkundene er misfornøyde med Nordea. Det viser årets bankundersøkelse fra EPSI. – Vi er ikke fornøyd, understreker Randi Marjamaa, leder for personmarkedet i Nordea Norge, til FinansWatch. – Dette er et resultat vi tar på høyeste alvor. Vi kjenner det i hjerteroten og det er ikke hyggelig å score dårlig på kundetilfredshet blant privatkundene våre, legger hun til.

DNB bruker ikke EPSIs bankundersøkelse i sitt arbeid

DNB havnet på bunn i bankundersøkelsen til EPSI Rating. – Dette er ikke en undersøkelse vi kjøper og bruker som måleparameter. Derfor kjenner jeg hverken metodikken eller resultatene i detalj, sier Vibeke Hansen, kommunikasjonsdirektør i DNB, til FinansWatch.

Handelsbanken ble topp tre på kundetilfredshet blant privatkundene

Handelsbanken er fornøyd med resultatene for privatmarkedet, men ikke på bedriftsmarkedssiden i årets bankundersøkelse fra EPSI. – Vi har ambisjon og mål om å ligge i toppen både for bedrift- og privatmarkedet. Når vi ikke gjør det, er vi ikke fornøyd, sier kommunikasjonsdirektør Lars N. Sæthre i Handelsbanken til FinansWatch.

Bankundersøkelsen viser at det er større avstand mellom kundene og banken

– En viktig årsak til dette er at mange banker i kjølvannet av pandemien har redusert antallet fysiske møter til et minimum, sier Fredrik Høst, daglig leder i EPSI Rating Norge, til FinansWatch. – Selv med rekordlav styringsrente som gjør det rekordbillig å låne penger, opplever kundene at de får mindre bank for pengene i år, legger han til.

Bankenes bedriftskunder er nå vesentlig mindre tilfredse enn i fjor

– Bedriftskundene mener banken deres er dårligere på oppfølging og informasjon. I tillegg savner de at banken på eget initiativ tar kontakt med dem, sier Fredrik Høst, daglig leder i EPSI Rating Norge, til FinansWatch. Bankene i Eika Alliansen har de mest fornøyde kundene i år som i fjor, mens DNB er på bunn også i bedriftsmarkedet.

Bankundersøkelsen: Sbanken er på topp. DNB og Nordea er på bunn

Sbanken er igjen på topp når det kommer til å ha de mest fornøyde kundene, mens kundetilfredsheten i DNB og Nordea faller markant tilbake fra i fjor. – DNB og Nordea må igjen innse at de har de minst fornøyde bankkundene i Norge, sier Fredrik Høst, daglig leder i EPSI Rating Norge, til FinansWatch.

Bankene har fått mindre tilfredse og lojale kunder

Kundetilfredsheten faller i krisetider, viser årets bankstudie fra EPSI. – Mange av både bedrifts- og privatkundene sier de opplever at banken ikke er der for dem når de trenger det, sier Fredrik Høst, daglig leder i EPSI Rating Norge, til FinansWatch.

Kostnadsgrepet til SpareBank 1 Nord-Norge belønnes med høy Moodys-rating

Banken har besluttet å fjerne minibanker og nedlegge 16 av 31 lokalkontorer. Likevel serverer kredittvurderingsselskapet Moodys «Aa3» i vurdering. – Det er gledelig er det å konstatere at både Moodys og samtlige norske bankanalytikere har forstått og støtter vår beslutning om at dette er fornuftig og nødvendig, sier finansdirektør Bengt Olsen til FinansWatch.

Danske Bank avvikler bankkort med bilde

– Når vi avvikler bankkort med bilde frigjør vi ressurser som har gått til blant annet logistikk og produksjon knyttet til kortene. Dette er også et ledd i at vi forenkler vår produktportefølje, sier pressesjef Øystein Schmidt i Danske Bank til FinansWatch.