Dealflow har hentet 75 millioner fra småinvestorer

Siden starten i april 2018 har Deaflow hentet rundt 134 millioner kroner i aksjekapital til 48 norske tidligfaseselskaper. – Vi må rett og slett skape vårt eget marked samtidig som vi bygger Dealflow som selskap, sier Stine Sofie Grindheim, daglig leder i Dealflow.
Stine Sofie Grindheim er daglig leder Dealflow | Foto: Siv-Elin Skoglund, Opplett
Stine Sofie Grindheim er daglig leder Dealflow | Foto: Siv-Elin Skoglund, Opplett

– Nøtten vi prøver å knekke er å få både investorer og selskaper til å forstå at folkefinansiering av selskaper er en ny finansierings- og investeringsvei. Vi må rett og slett skape vårt eget marked samtidig som vi bygger Dealflow som selskap, sier Stine Sofie Grindheim , daglig leder i Dealflow til Finansavisen.

Dealflow er et nettsted der privatpersoner kan sette penger i arbeid hos lovende tidligfaseselskaper med høy risiko. Tidligfaseselskapene får inn pengene som egenkapital og betaler ikke rente. Til gjengjeld forventer aksjonærene avkastning på kapitalen over tid, skriver avisen.

Siden starten i april 2018 har Deaflow hentet rundt 134 millioner kroner i aksjekapital til 48 norske tidligfaseselskaper. Av dette er 75 millioner hentet til 28 selskaper så langt i år.

Rundt 9.000 brukere har så langt registrert seg, og på en gjennomsnittlig emisjonsrunde kommer rundt 70 aksjonærer inn.

– Vi har bare sett starten på hva Dealflow kan bli til. Det er et stort, underdekket marked for innhenting av egenkapital under 100 millioner kroner. Det innebærer at hundre- og tusenvis av norske små og mellomstore selskaper ikke får den hjelpen de trenger med å hente egenkapital, sier hun.

Fana Sparebank kjøper seg inn i Dealflow 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå


Les også