Dealflow har hentet 75 millioner fra småinvestorer

– Nøtten vi prøver å knekke er å få både investorer og selskaper til å forstå at folkefinansiering av selskaper er en ny finansierings- og investeringsvei. Vi må rett og slett skape vårt eget marked samtidig som vi bygger Dealflow som selskap, sier Stine Sofie Grindheim , daglig leder i Dealflow til Finansavisen.
Dealflow er et nettsted der privatpersoner kan sette penger i arbeid hos lovende tidligfaseselskaper med høy risiko. Tidligfaseselskapene får inn pengene som egenkapital og betaler ikke rente. Til gjengjeld forventer aksjonærene avkastning på kapitalen over tid, skriver avisen.
Siden starten i april 2018 har Deaflow hentet rundt 134 millioner kroner i aksjekapital til 48 norske tidligfaseselskaper. Av dette er 75 millioner hentet til 28 selskaper så langt i år.
Rundt 9.000 brukere har så langt registrert seg, og på en gjennomsnittlig emisjonsrunde kommer rundt 70 aksjonærer inn.
– Vi har bare sett starten på hva Dealflow kan bli til. Det er et stort, underdekket marked for innhenting av egenkapital under 100 millioner kroner. Det innebærer at hundre- og tusenvis av norske små og mellomstore selskaper ikke får den hjelpen de trenger med å hente egenkapital, sier hun.
Relaterte artikler:
Norsk folkefinansiering mot nytt rekordår
For abonnenter
Gjennombrudd for aksjebasert folkefinansering
For abonnenter