Inkasso via e-faktura får flere til å betale

I februar i år begynte en stor del av inkassobransjen å sende ut varsel og brev via e-faktura. Det har på sitt beste gitt opp til tre ganger så høy betalingsgrad som å sende inkassobrev med vanlig post, ifølge Kredinor.
Ole Marius Thorstensen i Kredinor ser store bedringer i betalingsgrad når inkassovarslene blir sendt via efaktura. | Foto: Colourbox/Bård Gudim
Ole Marius Thorstensen i Kredinor ser store bedringer i betalingsgrad når inkassovarslene blir sendt via efaktura. | Foto: Colourbox/Bård Gudim

– Vi jobber via mange spor for å gjøre det enklere for skyldner å betale. E-faktura viser det klart beste resultatet så lagt, sier Ole Marius Thorstensen, direktør for inkasso i Kredinor til FinansWatch.

– På sitt beste har vi har vi notert tre ganger så høy betalingsgrad som med vanlig post. Det skal sies at disse tallene er basert på en liten del av porteføljen der kravbrevene er sendt ut sent i prosessen og der kravet er relativt beskjedent, sier Thorstensen.

Samarbeidsløsning

Muligheten for å sende digitale inkassobrev åpnet myndighetene for allerede i 2017. Frem til februar i år var det i all hovedsak Digipost som ble brukt til dette. Da tok inkassobransjen i bruk en løsning som gjorde det mulig å sende inkassobrev og -varsel til dem som hadde valgt «aksepter alle» som alternativ for e-faktura i nettbanken.

Løsningen hadde bransjen utviklet i samarbeid med Nets, PostNord Strålfors og Vipps.

Positiv utvikling

Drøyt et halvår senere viser Kredinors egen statistikk at nyvinningen har påvirket evnen til å betale tilbake inkassokravene i en veldig positiv retning. For Thorstensen er det imidlertid ikke ekstremforbedringen som er av størst interesse. Det er i stedet det faktum at betalingsgraden er 25 prosent bedre, også når varselet i forkant av inkassoprosessen blir sendt ut via e-faktura eller Vipps. Noe som utgjør en betydelig større andel av de cirka 8,1 millioner brev Kredinor sender ut hvert år.

– Vår hovedoppgave er å få folk å betale tidlig i prosessen – i forkant av det de fleste oppfatter som inkasso. Det er i disse inkassovarslene vi har økt løsningsgraden med 25 prosent, sier Thorstensen.

Selv om det å sende varsel via e-faktura så langt har gitt gode resultater, poengterer Thorstensen at det bare er et av flere spor selskapet bruker for å gjøre det enklere for skyldner å betale. Utover e-faktura bruker Digipost, sms med betalingslinker og e-poster med betalingslinker.

Også Digipost gir bedre resultater

Thorstensen forteller at også Digipost kan vise til et bedre betalingsgrad fra dem som skylder penger sammenlignet med vanlig post, men at det er langt fra like bra som e-faktura-løsningen.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå


Les også