Sparebankene tar markedsandeler

At sparebankene tar markedsandeler i utlånsmarkedet kan være overraskende for enkelte, mener Deloitte.
Sparebankene gjør det bra. Her representert ved Surnadal Sparebanks filial i Trondheim sentrum. | Foto: Magnus Eidem
Sparebankene gjør det bra. Her representert ved Surnadal Sparebanks filial i Trondheim sentrum. | Foto: Magnus Eidem

Fra 2010 til 2020 har sparebankene økt sin markedsandel med 4,5 prosentpoeng til 32,4 prosent.

– Sparebankene har tatt markedsandeler i utlånsmarkedet de seneste årene. Vi mener dette kan være overraskende for noen, da det er lett å få inntrykk av at forretningsbanker som har egne interne modeller (IRB) og digitale banker er de som tar markedsandeler, sier Kirsti Merethe Tranby, partner i Deloitte, til Finansavisen.

I en ny rapport fra Deloitte er konklusjonen at sparebankenes posisjon har holdt seg sterk. Deloitte har sett på sparebankenes utvikling fra 2010 og frem til i dag. Siden 2010 har den gjennomsnittlige årlige utlånsveksten til sparebankene vært 7,1 prosent. I samme periode økte totale utlån fra finansinstitusjoner med 5,7 prosent per år.

Ifølge rapportens hovedforfatter Rollef Øystein Krabberød (leder for finansindustri M&A i Deloitte Corporate Finance) ligger forklaringen i lavt rentenivå og veksten i boligpriser siden sparebankene har en høy andel av utlån mot privatmarkedet, hovedsakelig bolig- og fritidseiendom.

– Utlånsveksten har ført til at sparebankene har hatt en sterk utvikling i lønnsomhet, tross regulatorisk press og økende kostnader. Presset for fusjoner har vært tilsvarende lavt i denne perioden, sier Krabberød til Finansavisen.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også